Ämnet som gör vardagen lite bättre bara

Igår satt jag i sällskap av min käraste man i sängen sent sent för att vara exakt. Jag med mitt tålamod skulle försöka samanställa det vi ska ha lärt oss till våran ''kunskapskontroll'' till imorgon, prov alltså. Det är det andra provet i filosofi A och jag vet varken ut eller in. VEM I HELVEte har satt filosofi A som en obligatorisk kurs på min linje??? Några rubriker i boken som man ska ha lärt sig är: Pierre är inte där!, gud är död, livets mening, är vi verkligen fria?. Detta gjorde mig rasande att jag skrev ihop ett mejl till Kalmarsundsgymnasieförbund och idag fick j.ag på mejl att det hade vidarebefordrats till någon med en högre position. Tackar för det men jag tackar inte för att jag nu sitter här med filosofiboken och läser om Kirkegaard och Sartre mfl. Jag grät och jag slog på min dator, jag slängde filosofiboken på golvet, raseriutbrott. Vet inte vart alla dessa känslor dök upp ifrån och jag skrämde nog min älskade som befann sig någon ynka decimter ifrån mig. Jag svor som om jag vore uppfödd med det språket och om en psykolog hade sett allt detta hade jag nog blivit inlåst.
Jag läser en linje med inriktning mot engelska. Jag har aldrig någonsin fått ett IG på ett engelska prov eller i någon kurs men det grammatikprovet vi hade för två veckor sen om Word Formation så fick jag för mig att det skulle bli det första IG. Jag hade givetvis fel och lycklig som jag var började händer och armar att skaka och jag la mig på telefonen för att ringa upp både mamma och pojkvän för att berätta den goda nyheten. Men nu sitter jag här, ville gå och lägga mig vid tio ikväll men det kan jag glömma. Åh vad sur jag blir på att filosofi ens exicterar.
- Varför står stolen här?
- Ja men den står ju där.
-Ja, men varför står stolen där?
- Ja men den står ju där???
-Jo men alltså varför står stolen där?
-FÖR ATT STOLHELVETET STÅR BARA DÄR!!!!!
- Den står ju där utav en anledning. det finns en tanke bakom att den står där.
- Ok.
I vilket sammanhang kommer jag någon gång i livet få användning för detta? Och nej jag vet, filosofi är mer än att bara lista ut vem fan det var som ställde stolen just där.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0